Twilight  News

Direktlänk till inlägg 16 november 2009

Dn om New Moon åldersgränsen

Av Sofie - 16 november 2009 19:00

Hejsan på er :D


Jag hittade en bra artikel om 15års gränsen på New Moon, den kommer från Dn.

Vi måste tacka Thetwilightsaga för att de la upp artikeln :)

 

 

Romansviten ”Twilight” har satt tusentals unga flickhjärtan i brand. Men då första filmen gick upp i Sverige beslutades om 15-årsgräns – till mångas förtvivlan. I fredags kom beskedet att samma ålder även gäller för uppföljaren ”New Moon”.

”Twilight” bygger på Stephanie Meyers fyra böcker om tonårstjejen Bella Swan som blir förälskad i vampyren Edward Cullen. Berättelserna har lästs av miljoner tonåringar, främst unga tjejer.



Onsdagen den 4 november släpptes biljetterna till Twilightfilmen ”New Moon” – varpå SF Bios webbsajt kraschade.
Men först hann 1.200 fans köpa biljetter och så många som 4.000 reservera plats till premiärkvällen. Flera av de lyckliga som sedan länge bokat in den 20 november i sina almanackor, dagen då filmen har världspremiär, kan dock få tänka om. 

Fredagen den 13 – nio dagar efter att biljetterna släpptes och bara sju dagar före premiären – meddelade nämligen Statens biografbyrå att även den andra filmen i serien om tonårstjejen Bella får 15-årsgräns.

Inför första filmen kallade Pia Grünler, chef på Nordisk film, beslutet för ”olyckligt”.

- Filmens huvudmålgrupp är unga tonåringar, framför allt unga flickor. Och personligen tycker jag inte att den är särskilt våldsam. Huvuddelen av filmen är en kärlekssaga, sade Pia Grünler då till DN.
Den gången, för cirka ett år sedan, överklagade distributörerna Nordisk film 15-årsgränsen till kammarrätten, vilken dock valde att gå på Statens biografbyrås linje. Biografbyrån lyfte i sitt beslut fram scener där en vampyr eldas upp och där en kvinna misshandlas.


Kommentarerna på dn.se var delade. En del tycker att Sagan Om Ringen är läskigare, och varför fick Harry Potter 11år när Voldemort och andra ”mindre trevliga” figurer dyker upp här och där?
Så vad tycker ni om att New Moon fick 15år?


Bildkälla

 
 
Micke

Micke

16 november 2009 21:25

Twilight är ingen otäck film, så den kunde fått 11 års gräns. Jag tycker det är fel att man ska hindra målgruppen från att se filmen. Dessa filmer är riktade till unga tjejer i första hand.

http://mickemovie.bloggagratis.se

 
Signe

Signe

16 november 2009 21:27

Alltså det är ju bara en sån irriterane diskution. Att de inte bara kan sätta 11år på Nm istället, Harry Potter är ju typ lika läskig! Jag blir bara så sur på Statens biografbyro!!
Harry Potter är ju EXAKT samma sak som Twilight och Nm... fast Tw och Nm är så mkt bätter.
Hare bra.
/Signe

http://glissgloss.blogg.se

 
bella

bella

17 november 2009 15:29

Asså jag tycket att det suger. Dom skulla känna så mycket mer om det var från 11 år för många av dom som är twilight fans är under 15 som jag t.ex och jag har längtat sedan jag läste ut boken som var i sommras :P och jag vill inte vänta tills att filmen kommer u på dvd det orkar jag inte.
kram bella

http://belloyellow.blogg.se

 
Rosalie Hale

Rosalie Hale

17 november 2009 17:09

Det är hemskt. Varför föddes man inte 1994? Jag menar 1 år! ARGGGHH *visa Pauls skakning när Bella slår till honom *

Jag förstår bara inte varför? Det känns så hårt.

http://www.forkstwilight.blogg.se

 
Ingen bild

Alice Cullen

18 november 2009 18:57

det är ju helt sjukt!!!! jag har längtat efter filmen i typ ett år och nu får jag inte se den bara för att jag råkar vara född ett år för sent!!! orkar inte vänta på dvdn liksom..:( dessutom skulle jag väldigt gärna vilja veta vad i filmen som kan vara sååååå himla läskigt att en fjortonåring (som dessutom har läst boken ett trettiotal ggr) inte får se den!!!!

 
Ingen bild

twilight-lover

18 november 2009 19:47

Asså,sagan om ringen är ju jätteläskig jämfört med twilight!!! Hur mycket "misshandel" är det inte i sagan om ringen!! Jag fattar inte varför twilight och new moon ska få femtonårs gräns när inte sagan om ringen hade det!! Det är ju helt SJUKT!! De som bestämmer dethär är ju typ helt... GAAAAHH!!!! Orkar inte att vänta till DVD:n!! Man är ju inga bebisar när man är elva!!! GAAAH!! Jag är fett sur!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 8 juni 2011 19:27

Hejsan Svejsan, sorry har varit bortrest i lite mer än en vecka nu så jag hade ingen möjlighet att lägga upp Breaking Dawn Part I trailern. Det första jag gjorde nu när jag kom hem var att leta upp den och gissa om jag gillade den! :D   Mycket br...

Av Sofie - 28 maj 2011 13:17

Hittade en riktigt fantastisk video från 'So You Think You Can Dance'. Audition och tjejen som dansar i videon heter Melanie och hon dansar till The Meadow som var med i New Moon, jag tror ni alla känner igen den fina låten :) Jag kan inte mycket om ...

Av Sofie - 25 maj 2011 17:28

Här kommer den första officiella postern för Breaking Dawn part 1! Verkligen passande tycker jag :D Nu ser jag verkligen fram emot trailern ;)   Källa ...

Av Sofie - 16 maj 2011 16:29

Fantastiska nyheter alla Twilight fans! Hoppas verkligen att detta är sant, men enligt Sérgio Sá Leitão, ordförande i RioFilme, kommer den första officiella Breaking Dawn Part 1 trailern att visas under MTV Movie Awards, och den ska innehålla scener ...

Av Sofie - 14 maj 2011 09:15

Imdb har nu släppt en lista över releasen av Breaking Dawn världen över och det ser ut som att vi får se BD den 18e november samtidigt som USA :) Spännande det är bara lite mer än 6 månader innan vi får se den!   The Twilight Saga: Breaking Dawn ...

Presentation

Omröstning

vilken är den bästa filmen i Twilight sagan?
 Twilight
 New Moon
 Eclipse
 kan inte välja, alla är lika bra :)

Fråga mig

94 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

esafe

ESafe.se

Gratis Bio

Gratisbio.se

Webfaktura

Öresbud


Ovido - Quiz & Flashcards